perjantai 28. toukokuuta 2010

Rautatieliikenne ei kilpailuttamalla parane (HS 27.5.2010)

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Luin tämän gallupin tuloksen, joka löytyy täydellisenä: http://www.rautl.fi/easydata/customers/rautl/files/jussi/julkiset_peruspalvelut_rautatiet_2010.pdf

Tuloksesta käy ilmi kiistatta, että pelkästään haittoja ei raideliikenteen kilpailuttaminen toisi mukanaan. Voisi jopa sanoa, ettei ole ihme ettei tuloksella ole juuri elämöity - sehän on suorastaan jopa kilpailumyönteinen.

Rautatieläisten on turha pelätä työehtojensa puolesta, ovathan heidän edustamansa työehtosopimukset yleissitovia.

Onko esim. lentoliikenteen puolella kilpailu tuonut paljonkin haittoja matkustamiseen? Tuskinpa. Tarjolle on tullut erilaisia tuotteita ja konsepteja sekä uusia innovatiivisia reittejä matkustaa erilaisiin yksilön tarpeisiin. Mutta ehkä se olisikin hyvä, että Suomessa olisi vain Finnair joka hoitaisi koko paletin Finnairin hintaan tuolla ilmailupuolella?!
Raideliikenteessä VR tarjoaa tuotteita kuin apteekki apteekin hintaan! Ota tai jätä - ja kulje henkilöautolla, bussilla tai lentokoneella.

Onko muuten tullut mietittyä mikä vaikutus kilpailulla, uusilla toimijoilla ja uusilla ajatuksilla olisi rautatien työntekijöiden työllisyyteen? Kilpailu osaavista työntekijöistä? Niinpä...

Antti Kurko kirjoitti...

Rautatieläisten on turha pelätä työehtojensa puolesta, ovathan heidän edustamansa työehtosopimukset yleissitovia.

Näkisin asian päinvastaisena. Yritysmaailma toimii niin, että yrityksen ainut tehtävä on tavoitella mahdollisimman suurta voittoa. Tällöin samasta työstä pitää myös kääriä voittoprosentti ja kun tällainen bisnesajattelu ujutetaan peruspalveluiden piiriin on heikennysten vaara huomattavasti todennäköisempi kuin parannusten.

Todennäköisesti tulisi käymään niin, että yksityiset junayhtiöt "keräisivät kerman" päältä eli olisivat valmiit tarjoamaan ainoastaan tuottoisat ruuhka-aikojen junavuorot, jolloin hiljaisemmat vuorot jäisivät silti joko VR:n tuotettavaksi - tai niistä täytyisi karsia. Toinen mahdollisuus yksityiselle yritykselle tarjota "epätuottavia" vuoroja kannattavana bisneksenä olisi työehtojen tai työolojen heikentäminen. Maaliskuun bussilakko on ainakin minulla vielä tuoreessa muistissa joka nousi vastareaktiona sille miten bussikuskien työoloja oltiin jatkuvasti heikennetty.

Onko esim. lentoliikenteen puolella kilpailu tuonut paljonkin haittoja matkustamiseen? Tuskinpa. Tarjolle on tullut erilaisia tuotteita ja konsepteja sekä uusia innovatiivisia reittejä matkustaa erilaisiin yksilön tarpeisiin.

Lentoliikennettä ja rautatieliikennettä on aika vaikea vertailla keskenään niiden perusolemuksen vuoksi. Lentää voi periaatteessa missä vain, mutta junaliikenne rajoittuu vain sinne minne kiskot on rakennettu. Suomen kaltaisessa harvaan asutussa maassa, jossa on ehkä noin neljä keskikokoista kaupunkia (Tampere, Turku, Oulu, Jyväskylä) ja vain yksi on metropoli - en näkisi että yksityisillä yrityksillä olisi mielenkiintoa tarjota palveluitaan näiden kaupunkien (ja niiden välissä olevien asemien) lisäksi muualle Suomeen. Ei lentoliikennekään Suomen sisällä kovinkaan monelle paikkakunnalle ulotu. Jo tällä hetkellä Suomessa on ratoja kuten Hangon ja Kotkan radat, jotka pyörivät tappiollisesti. En näe, että ainuttakaan yritystä kiinnostaisi näiden ratojen ylläpitäminen vaan mieluummin keskitettäisiin bisnes niille harvoille rataosuuksille joista sen voiton voi parhaiten saada. Monille pienille kaupungeille junayhteys on ihan oikeasti henkireikä.

Onko muuten tullut mietittyä mikä vaikutus kilpailulla, uusilla toimijoilla ja uusilla ajatuksilla olisi rautatien työntekijöiden työllisyyteen? Kilpailu osaavista työntekijöistä? Niinpä...

Viittamasi yksityinen lentoliikenne ei ainakaan herätä minussa toiveita työntekijöiden työllisyyden ja heidän työehtojensa suhteen. Blue1 on tuorein esimerkki asiasta.

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/2241559/ulkoistaminen-vie-lentajat-lakkoon